Results for 'Eva C. Gregertsen'

1000+ found
Order:
  1.  19
    The Egosyntonic Nature of Anorexia: An Impediment to Recovery in Anorexia Nervosa Treatment.Eva C. Gregertsen, William Mandy & Lucy Serpell - 2017 - Frontiers in Psychology 8.
    Direct download (5 more)  
     
    Export citation  
     
    Bookmark   5 citations  
  2. Wish-fulfilling medicine in practice: a qualitative study of physician arguments.Eva C. A. Asscher, Ineke Bolt & Maartje Schermer - 2012 - Journal of Medical Ethics 38 (6):327-331.
    There has been a move in medicine towards patient-centred care, leading to more demands from patients for particular therapies and treatments, and for wish-fulfilling medicine: the use of medical services according to the patient's wishes to enhance their subjective functioning, appearance or health. In contrast to conventional medicine, this use of medical services is not needed from a medical point of view. Boundaries in wish-fulfilling medicine are partly set by a physician's decision to fulfil or decline a patient's wish in (...)
    Direct download (6 more)  
     
    Export citation  
     
    Bookmark   5 citations  
  3.  18
    Wish-fulfilling medicine in practice: the opinions and arguments of lay people.Eva C. A. Asscher & Maartje Schermer - 2014 - Journal of Medical Ethics 40 (12):837-841.
    Direct download (6 more)  
     
    Export citation  
     
    Bookmark   1 citation  
  4.  38
    The regulation of preimplantation genetic diagnosis (PGD) in the Netherlands and the UK: a comparative study of the regulatory frameworks and outcomes for PGD.Eva C. A. Asscher - 2008 - Clinical Ethics 3 (4):176-179.
    Developments in biotechnology present difficult social and ethical challenges that need to be resolved by regulators among others. One crucial problem for regulators of new technologies is to ensure that regulation is both clear and sufficiently flexible to respond to new developments. This is particularly difficult to achieve in contentious fields such as medical biotechnology. In the European Union there is a divergence in the solutions to this problem which has lead to different regulatory frameworks for medical biotechnology. This paper (...)
    Direct download (2 more)  
     
    Export citation  
     
    Bookmark   1 citation  
  5.  49
    Literature in Soviet-Occupied Germany.Eva C. Wunderlich - 1957 - Thought: Fordham University Quarterly 32 (3):338-366.
  6. Evaluating a patient's request for life-prolonging treatment: an ethical framework.Eva C. Winkler, Wolfgang Hiddemann & Georg Marckmann - 2012 - Journal of Medical Ethics 38 (11):647-651.
    Contrary to the widespread concern about over-treatment at the end of life, today, patient preferences for palliative care at the end of life are frequently respected. However, ethically challenging situations in the current healthcare climate are, instead, situations in which a competent patient requests active treatment with the goal of life-prolongation while the physician suggests best supportive care only. The argument of futility has often been used to justify unilateral decisions made by physicians to withhold or withdraw life-sustaining treatment. However, (...)
    Direct download (11 more)  
     
    Export citation  
     
    Bookmark   7 citations  
  7.  50
    Plato and Greek painting.Eva C. Keuls - 1978 - Leiden: Brill.
    INTRODUCTION Any scholar undertaking to add yet another book title to the already virtually uncontrollable bibliography on Plato needs justification. ...
    Direct download (3 more)  
     
    Export citation  
     
    Bookmark   9 citations  
  8.  67
    Ist ein Therapieverzicht gegen den Willen des Patienten ethisch begründbar?Eva C. Winkler - 2010 - Ethik in der Medizin 22 (2):89-102.
    ZusammenfassungBei den meisten Patienten, die heute erwartet an einer unheilbaren Krankheit versterben, wird vor ihrem Tod eine bewusste Entscheidung zum Therapieverzicht getroffen. Während dem Therapieverzicht auf Wunsch des Patienten ein wichtiger Stellenwert in der medizinethischen Diskussion zukommt, hat der Umgang mit Forderung nach „unangemessener“ Maximaltherapie bislang weniger Beachtung gefunden. In einer empirischen Studie zur Einbeziehung von Patienten in Entscheidungen zum Therapieverzicht konnten wir zeigen, dass etwa ein Drittel der Patienten auch bei infauster Prognose Lebenszeit durch Maximaltherapie gewinnen möchte. Diese Patienten (...)
    No categories
    Direct download (3 more)  
     
    Export citation  
     
    Bookmark   7 citations  
  9.  44
    Comparative ethical evaluation of epigenome editing and genome editing in medicine: first steps and future directions.Karla Alex & Eva C. Winkler - 2023 - Journal of Medical Ethics (doi: 10.1136/jme-2022-108888):1-9.
    Targeted modifications of the human epigenome, epigenome editing (EE), are around the corner. For EE, techniques similar to genome editing (GE) techniques are used. While in GE the genetic information is changed by directly modifying DNA, intervening in the epigenome requires modifying the configuration of DNA, for example, how it is folded. This does not come with alterations in the base sequence (‘genetic code’). To date, there is almost no ethical debate about EE, whereas the discussions about GE are voluminous. (...)
    Direct download (2 more)  
     
    Export citation  
     
    Bookmark   1 citation  
  10.  5
    Ist ein Therapieverzicht gegen den Willen des Patienten ethisch begründbar?Eva C. Winkler - 2010 - Ethik in der Medizin 22 (2):89-102.
    ZusammenfassungBei den meisten Patienten, die heute erwartet an einer unheilbaren Krankheit versterben, wird vor ihrem Tod eine bewusste Entscheidung zum Therapieverzicht getroffen. Während dem Therapieverzicht auf Wunsch des Patienten ein wichtiger Stellenwert in der medizinethischen Diskussion zukommt, hat der Umgang mit Forderung nach „unangemessener“ Maximaltherapie bislang weniger Beachtung gefunden. In einer empirischen Studie zur Einbeziehung von Patienten in Entscheidungen zum Therapieverzicht konnten wir zeigen, dass etwa ein Drittel der Patienten auch bei infauster Prognose Lebenszeit durch Maximaltherapie gewinnen möchte. Diese Patienten (...)
    Direct download (2 more)  
     
    Export citation  
     
    Bookmark   5 citations  
  11.  56
    Munich policy on end-of-life decisions.Eva C. Winkler, Gian Domenico Borasio, Peter Jacobs, Jürgen Weber & Ralf J. Jox - 2012 - Ethik in der Medizin 24 (3):221-234.
    Die Entscheidung für oder gegen lebensverlängernde Behandlungsmaßnahmen geht inzwischen der Hälfte aller Todesfälle in Europa voraus. Sie wird im klinischen Alltag häufig als ethische Herausforderung wahrgenommen, zudem sind unter Klinikern juristische Unsicherheiten und Fragen der korrekten Vorgehensweise verbreitet. Die hier vorgestellte Münchner Leitlinie zu Entscheidungen am Lebensende soll rechtliche Unsicherheit reduzieren, Klinikumsmitarbeiter für die ethische Dimension von Therapieentscheidungen am Lebensende sensibilisieren und ethisch begründete Entscheidungen fördern. Aus organisationsethischer Perspektive soll mit der Leitlinie eine Reflexion und Meinungsbildung zu einem ethisch relevanten (...)
    No categories
    Direct download (3 more)  
     
    Export citation  
     
    Bookmark   3 citations  
  12.  30
    Munich policy on end-of-life decisions.Eva C. Winkler, Gian Domenico Borasio, Peter Jacobs, Jürgen Weber & Ralf J. Jox - 2012 - Ethik in der Medizin 24 (3):221-234.
    Die Entscheidung für oder gegen lebensverlängernde Behandlungsmaßnahmen geht inzwischen der Hälfte aller Todesfälle in Europa voraus. Sie wird im klinischen Alltag häufig als ethische Herausforderung wahrgenommen, zudem sind unter Klinikern juristische Unsicherheiten und Fragen der korrekten Vorgehensweise verbreitet. Die hier vorgestellte Münchner Leitlinie zu Entscheidungen am Lebensende soll rechtliche Unsicherheit reduzieren, Klinikumsmitarbeiter für die ethische Dimension von Therapieentscheidungen am Lebensende sensibilisieren und ethisch begründete Entscheidungen fördern. Aus organisationsethischer Perspektive soll mit der Leitlinie eine Reflexion und Meinungsbildung zu einem ethisch relevanten (...)
    Direct download (3 more)  
     
    Export citation  
     
    Bookmark   3 citations  
  13.  14
    Personalisierte Medizin und Informed Consent: Klinische und ethische Erwägungen im Rahmen der Entwicklung einer Best Practice Leitlinie für die biobankbasierte Ganzgenomforschung in der Onkologie.Eva C. Winkler, Dominik Ose, Hanno Glimm, Klaus Tanner & Christof von Kalle - 2013 - Ethik in der Medizin 25 (3):195-203.
    ZusammenfassungDie rasanten technischen Fortschritte in der Genomforschung ermöglichen heute schon die Sequenzierung des einzelnen menschlichen Genoms in wenigen Tagen und zu vertretbaren Kosten. In der Krebsforschung ermöglicht die genetische Sequenzanalyse, zunehmend die Defekte zu identifizieren, die für das Tumorwachstum bei jedem einzelnen Patienten verantwortlich sind. Auf dieser Basis können zielgerichteter Therapien entwickelt werden. Diese Forschung wirft jedoch auch neue, ethische Fragen auf. Diesen normativen Fragen widmet sich in Heidelberg das interdisziplinäre EURAT Projekt mit dem Ziel, ethisch und rechtlich informierte Lösungen (...)
    Direct download (2 more)  
     
    Export citation  
     
    Bookmark   2 citations  
  14.  43
    Personalized medicine and informed consent: clinical and ethical considerations for developing a best practice guideline for biobank-based next generation sequencing in oncology.Eva C. Winkler, Dominik Ose, Hanno Glimm, Klaus Tanner & Christof von Kalle - 2013 - Ethik in der Medizin 25 (3):195-203.
    Die rasanten technischen Fortschritte in der Genomforschung ermöglichen heute schon die Sequenzierung des einzelnen menschlichen Genoms in wenigen Tagen und zu vertretbaren Kosten. In der Krebsforschung ermöglicht die genetische Sequenzanalyse, zunehmend die Defekte zu identifizieren, die für das Tumorwachstum bei jedem einzelnen Patienten verantwortlich sind. Auf dieser Basis können zielgerichteter Therapien entwickelt werden. Diese Forschung wirft jedoch auch neue, ethische Fragen auf. Diesen normativen Fragen widmet sich in Heidelberg das interdisziplinäre EURAT Projekt mit dem Ziel, ethisch und rechtlich informierte Lösungen (...)
    Direct download (3 more)  
     
    Export citation  
     
    Bookmark   2 citations  
  15.  7
    Axel W. Bauer, Ralf-Dieter Hofheinz, Jochen S. Utikal (Hrsg) (2021) Ethical Challenges in Cancer Diagnosis and Therapy.Eva C. Winkler - 2022 - Ethik in der Medizin 34 (1):137-140.
    No categories
    Direct download (3 more)  
     
    Export citation  
     
    Bookmark  
  16.  20
    Which model of ethics consultation services best serves its goals? – Experiences from the USA.Eva C. Winkler - 2009 - Ethik in der Medizin 21 (4):309-322.
    In den USA haben sich im Wesentlichen drei verschiedene Organisationsformen klinischer Ethikberatung entwickelt: der einzelne Berater, das große Komitee und das Beratungsteam teilweise mit Rückbindung an ein größeres Komitee. Bislang gibt es jedoch weder empirische Daten noch ein Ergebnis der anfänglichen theoretischen Diskussion, ob es ein favorisiertes Modell für die klinische Ethikberatung geben sollte und welches dieses sei. Dieser Artikel argumentiert, dass die Vorzüge, Nachteile und die Erfolgsfaktoren der verschiedenen Organisationsformen in Abhängigkeit von der Zielsetzung klinischer Ethikdienste (KED) bewertet werden (...)
    Direct download (2 more)  
     
    Export citation  
     
    Bookmark  
  17.  13
    Which model of ethics consultation services best serves its goals? – Experiences from the USA.Eva C. Winkler - 2009 - Ethik in der Medizin 21 (4):309-322.
    In den USA haben sich im Wesentlichen drei verschiedene Organisationsformen klinischer Ethikberatung entwickelt: der einzelne Berater, das große Komitee und das Beratungsteam teilweise mit Rückbindung an ein größeres Komitee. Bislang gibt es jedoch weder empirische Daten noch ein Ergebnis der anfänglichen theoretischen Diskussion, ob es ein favorisiertes Modell für die klinische Ethikberatung geben sollte und welches dieses sei. Dieser Artikel argumentiert, dass die Vorzüge, Nachteile und die Erfolgsfaktoren der verschiedenen Organisationsformen in Abhängigkeit von der Zielsetzung klinischer Ethikdienste (KED) bewertet werden (...)
    Direct download (2 more)  
     
    Export citation  
     
    Bookmark  
  18.  39
    Is Dupras and Bunnik’s Framework for Assessing Privacy Risks in Multi-Omic Research and Databases Still Too Exceptionalist?Karla Alex & Eva C. Winkler - 2021 - American Journal of Bioethics 21 (12):80-82.
    Dupras and Bunnik’s strong statement against the normative approach of genetic exceptionalism, which can no longer be justified in the midst of multi-omic research, is of great importance fo...
    Direct download (3 more)  
     
    Export citation  
     
    Bookmark   1 citation  
  19.  5
    Classical Scholarship and Modern Critical Theory.Eva C. Keuls - 1998 - Apeiron 31 (4):377-386.
  20. Ethical Discourse on Epigenetics and Genome Editing: The Risk of (Epi-) genetic Determinism and Scientifically Controversial Basic Assumptions.Karla Alex & Eva C. Winkler - 2021 - In Michael Welker, Eva Winkler & John Witte Jr (eds.), The Impact of Health Care on Character Formation, Ethical Education, and the Communication of Values in Late Modern Pluralistic Societies. Leipzig: Evangelische Verlagsanstalt & Wipf & Stock Publishers. pp. 77-99.
    Excerpt: 1. Introduction This chapter provides insight into the diverse ethical debates on genetics and epigenetics. Much controversy surrounds debates about intervening into the germline genome of human embryos, with catchwords such as genome editing, designer baby, and CRISPR/Cas. The idea that it is possible to design a child according to one’s personal preferences is, however, a quite distorted view of what is actually possible with new gene technologies and gene therapies. These are much more limited than the editing and (...)
    Direct download (2 more)  
     
    Export citation  
     
    Bookmark  
  21.  45
    What is a good health check? An interview study of health check providers’ views and practices.Yrrah H. Stol, Eva C. A. Asscher & Maartje H. N. Schermer - 2017 - BMC Medical Ethics 18 (1):55.
    Health checks identify disease in people without symptoms. They may be offered by the government through population screenings and by other providers to individual users as ‘personal health checks’. Health check providers’ perspective of ‘good’ health checks may further the debate on the ethical evaluation and possible regulation of these personal health checks. In 2015, we interviewed twenty Dutch health check providers on criteria for ‘good’ health checks, and the role these criteria play in their practices. Providers unanimously formulate a (...)
    Direct download (9 more)  
     
    Export citation  
     
    Bookmark   3 citations  
  22.  21
    Good health checks according to the general public; expectations and criteria: a focus group study.Yrrah H. Stol, Eva C. A. Asscher & Maartje H. N. Schermer - 2018 - BMC Medical Ethics 19 (1):64.
    Health checks or health screenings identify disease in people without a specific medical indication. So far, the perspective of health check users has remained underexposed in discussions about the ethics and regulation of health checks. In 2017, we conducted a qualitative study with lay people from the Netherlands. We asked what participants consider characteristics of good and bad health checks, and whether they saw a role for the Dutch government. Participants consider a good predictive value the most important characteristic of (...)
    Direct download (6 more)  
     
    Export citation  
     
    Bookmark   2 citations  
  23.  26
    Nipping Diseases in the Bud? Ethical and Social Considerations of the Concept of ‘Disease Interception’.Jonas Narchi & Eva C. Winkler - 2021 - Public Health Ethics 14 (1):100-108.
    ‘Disease interception’ describes the treatment of a disease in its clinically inapparent phase and is increasingly used in medical literature. However, no precise definition, much less an ethical evaluation, has been developed yet. This article starts with a definition of ‘disease interception’ by distinguishing it from other preventions. It then analyses the ethical and social implications of the concept in light of the four principles of medical ethics by Beauchamp and Childress. The term ‘disease interception’ refers to a form of (...)
    Direct download (3 more)  
     
    Export citation  
     
    Bookmark  
  24.  34
    Sollte es ein favorisiertes Modell klinischer Ethikberatung für Krankenhäuser geben? – Erfahrungen aus den USA.Dr med Eva C. Winkler - 2009 - Ethik in der Medizin 21 (4):309-322.
    In den USA haben sich im Wesentlichen drei verschiedene Organisationsformen klinischer Ethikberatung entwickelt: der einzelne Berater, das große Komitee und das Beratungsteam teilweise mit Rückbindung an ein größeres Komitee. Bislang gibt es jedoch weder empirische Daten noch ein Ergebnis der anfänglichen theoretischen Diskussion, ob es ein favorisiertes Modell für die klinische Ethikberatung geben sollte und welches dieses sei. Dieser Artikel argumentiert, dass die Vorzüge, Nachteile und die Erfolgsfaktoren der verschiedenen Organisationsformen in Abhängigkeit von der Zielsetzung klinischer Ethikdienste (KED) bewertet werden (...)
    Direct download (3 more)  
     
    Export citation  
     
    Bookmark  
  25.  44
    Ethischer Diskurs zu Epigenetik und Genomeditierung: die Gefahr eines (epi-)genetischen Determinismus und naturwissenschaftlich strittiger Grundannahmen.Karla Karoline Sonne Kalinka Alex & Eva C. Winkler - 2021 - In Boris Fehse, Ferdinand Hucho, Sina Bartfeld, Stephan Clemens, Tobias Erb, Heiner Fangerau, Jürgen Hampel, Martin Korte, Lilian Marx-Stölting, Stefan Mundlos, Angela Osterheider, Anja Pichl, Jens Reich, Hannah Schickl, Silke Schicktanz, Jochen Taupitz, Jörn Walter, Eva Winkler & Martin Zenke (eds.), Fünfter Gentechnologiebericht: Sachstand und Perspektiven für Forschung und Anwendung. Baden-Baden, Deutschland.: Nomos. DOI: 10.5771/9783748927242. pp. 299-323.
    Slightly modified excerpt from the section 13.4 Zusammenfassung und Ausblick (translated into englisch): This chapter is based on an analysis of ethical debates on epigenetics and genome editing, debates, in which ethical arguments relating to future generations and justice play a central role. The analysis aims to contextualize new developments in genetic engineering, such as genome and epigenome editing, ethically. At the beginning, the assumptions of "genetic determinism," on which "genetic essentialism" is based, of "epigenetic determinism" as well as "genetic" (...)
    Direct download (2 more)  
     
    Export citation  
     
    Bookmark   1 citation  
  26.  21
    Kommentar I zum Fall: „Therapiewunsch ohne Grenzen?“.Christoph Schickhardt & Eva C. Winkler - 2014 - Ethik in der Medizin 26 (2):155-156.
    Direct download (2 more)  
     
    Export citation  
     
    Bookmark  
  27.  11
    Ethics of the fiduciary relationship between patient and physician: the case of informed consent.Sophie Ludewigs, Jonas Narchi, Lukas Kiefer & Eva C. Winkler - forthcoming - Journal of Medical Ethics.
    This paper serves two purposes: first, the proposition of an ethical fiduciary theory that substantiates the often-cited assertion that the patient–physician relationship is fiduciary in nature; and second, the application of this theory to the case of informed consent. Patients’ decision-making preferences vary significantly. While some seek fully autonomous decision-making, others prefer to delegate parts of their decision. Therefore, we propose an ethical fiduciary theory that allows physician and patient to jointly determine the physician’s role on a spectrum from fiduciary (...)
    Direct download (2 more)  
     
    Export citation  
     
    Bookmark   2 citations  
  28.  24
    Omnipresent Health Checks May Result in Over-responsibilization.Yrrah H. Stol, Maartje H. N. Schermer & Eva C. A. Asscher - 2017 - Public Health Ethics 10 (1).
    Health checks identify disease in individuals without a medical indication. More and more checks are offered by more providers on more risk factors and diseases, so we may speak of an omnipresence of health checks. Current ethical evaluation of health checks considers checks on an individual basis only. However, omnipresent checks have effects over and above the effects of individual health checks. They might give the impression that health is entirely manageable by individual actions and strengthen the norm of individual (...)
    Direct download (2 more)  
     
    Export citation  
     
    Bookmark   4 citations  
  29.  27
    Reasons to Participate or not to Participate in Cardiovascular Health Checks: A Review of the Literature: Table 1. [REVIEW]Yrrah H. Stol, Eva C. A. Asscher & Maartje H. N. Schermer - 2016 - Public Health Ethics 9 (3):301-311.
    Cardiovascular health checks test risk factors for cardiovascular disease. They are offered to improve health: in case of an increased risk, participants receive lifestyle advice and medication. With this review, we investigate what is known about the reasons why people do or do not test for CVD risk factors. To what extent do these reasons relate to health monitoring and/or improvement? And do reasons differ in different contexts in which health checks are offered? We conducted a literature search and included (...)
    Direct download (4 more)  
     
    Export citation  
     
    Bookmark  
  30.  18
    Zur Rolle und Verantwortung von Ärzten und Forschern in systemmedizinischen Kontexten: Ergebnisse einer qualitativen Interviewstudie.Sandra Fernau, Sebastian Schleidgen, Christoph Schickhardt, Ann-Kristin Oßa & Eva C. Winkler - 2018 - Ethik in der Medizin 30 (4):307-324.
    ZusammenfassungSystemmedizinische Ansätze zeichnen sich durch die Integration großer Datenmengen aus vielfältigen Datenquellen aus und führen systembiologische und medizinische Forschungsansätze mit informationswissenschaftlichen Methoden und prädiktiven Verfahren mathematischer Modellierung zusammen. Hieraus resultiert eine enge Kooperation von Ärzten und Naturwissenschaftlern, wobei insbesondere die Expertise nicht-ärztlicher Forscher zunehmend an Bedeutung für die Datenaufbereitung und -interpretation gewinnt. Aus ethischer Perspektive wirft diese Entwicklung Fragen nach der konkreten Gestaltung einer systemmedizinischen Zusammenarbeit sowie möglichen Rollenveränderungen und neuen Verantwortungszuschreibungen an Ärzte und nicht-ärztliche Forscher auf. Um diese Fragen (...)
    No categories
    Direct download (2 more)  
     
    Export citation  
     
    Bookmark   2 citations  
  31.  31
    Empfehlungen für die Dokumentation von Ethik-Fallberatungen.Uwe Fahr, Beate Herrmann, Arnd T. May, Antje Reinhardt-Gilmour & Eva C. Winkler - 2011 - Ethik in der Medizin 23 (2):155-159.
    No categories
    Direct download (5 more)  
     
    Export citation  
     
    Bookmark   4 citations  
  32.  23
    Effiziente medizinische Forschung oder gläserner Patient? Szenarien der Big Data Medizin – Ethische und soziale Aspekte der Datenintegration im Gesundheitswesen: Workshop, Köln, 14. September 2018.Katharina Beier, Christoph Schickhardt, Holger Langhof, Tobin Schumacher, Eva C. Winkler & Mark Schweda - 2019 - Ethik in der Medizin 31 (3):261-266.
    No categories
    Direct download (2 more)  
     
    Export citation  
     
    Bookmark  
  33.  24
    The Mutual Benefit of the Integration of Philosophy and Bioethics – Our Experience from an Interdisciplinary Research Project on (Epi-)Genome Editing.Karla Karoline Sonne Kalinka Alex & Eva C. Winkler - 2022 - American Journal of Bioethics 22 (12):61-63.
    We welcome Blumenthal-Barby’s et al. (2022) plaidoyer for the integration of philosophy in bioethics because of a perceived mutual benefit. Drawing on experience from a collaborative project, funde...
    Direct download (3 more)  
     
    Export citation  
     
    Bookmark   1 citation  
  34.  22
    Trust and responsibility in molecular tumour boards.David Merry, Christoph Schickhardt, Katja Mehlis & Eva C. Winkler - 2018 - Bioethics 32 (7):464-472.
    Molecular tumour boards (MTBs) offer recommendations for potentially effective, but potentially burdensome, molecularly targeted treatments to a patient's treating physician. In this paper, we discuss the question of who is responsible for ensuring that there is an adequate evidence base for any treatments recommended to a patient. We argue that, given that treating oncologists cannot usually offer a robust evaluation of the evidence underlying an MTB's recommendation, members of the MTB are responsible for ensuring that the evidence level is adequate. (...)
    Direct download (2 more)  
     
    Export citation  
     
    Bookmark   1 citation  
  35.  20
    Traits and motives: Toward an integration of two traditions in personality research.David G. Winter, Oliver P. John, Abigail J. Stewart, Eva C. Klohnen & Lauren E. Duncan - 1998 - Psychological Review 105 (2):230-250.
  36.  14
    Going high and low: on pluralism and neutrality in human embryology policy-making.Hafez Ismaili M'hamdi, Nicolas C. Rivron & Eva C. A. Asscher - forthcoming - Journal of Medical Ethics.
    Formulating sound and acceptable embryo research policy remains challenging especially in a pluralistic world. This challenge has acquired a new dimension of complexity with the advent of so-called embryo models, which are derived from stem cells. In this article, we present a normative strategy to facilitate the process of sound policy-making in the field of human embryology. This strategy involves seeking neutral agreements on higher level theories and doctrines as well as seeking agreements on the level of concrete policy proposals. (...)
    Direct download (2 more)  
     
    Export citation  
     
    Bookmark  
  37.  17
    Haben Patient*innen die moralische Pflicht, ihre klinischen Daten für Forschung bereitzustellen? Eine kritische Prüfung möglicher Gründe.Martin Jungkunz, Anja Köngeter, Katja Mehlis, Markus Spitz, Eva C. Winkler & Christoph Schickhardt - 2022 - Ethik in der Medizin 34 (2):195-220.
    Die Sekundärnutzung klinischer Daten für Forschungs- und Lernaktivitäten hat das Potenzial, medizinisches Wissen und klinische Versorgung erheblich zu verbessern. Zur Realisierung dieses Potenzials bedarf es einer ethischen und rechtlichen Grundlage für die Datennutzung, vorzugsweise in Form der Einwilligung von Patient*innen. Damit stellt sich die grundsätzliche Frage: Haben Patient*innen eine moralische Pflicht, ihre klinischen Daten für Forschungs- und Lernaktivitäten zur Verfügung zu stellen?Auf Basis eines ethischen Ansatzes, der als „sorgender Liberalismus“ bezeichnet werden kann, werden folgende Argumente zur Begründung einer Pflicht von (...)
    Direct download (3 more)  
     
    Export citation  
     
    Bookmark  
  38.  15
    Do patients have a moral duty to provide their clinical data for research? A critical examination of possible reasons.Martin Jungkunz, Anja Köngeter, Katja Mehlis, Markus Spitz, Eva C. Winkler & Christoph Schickhardt - 2022 - Ethik in der Medizin 34 (2):195-220.
    Research question The secondary use of clinical data for research and learning activities has the potential to significantly improve medical knowledge and clinical care. To realize this potential, an ethical and legal basis for data use is needed, preferably in the form of patient consent. This raises the question: Do patients have a moral duty to provide their clinical data for research and learning activities? Methods On the basis of an ethical approach that we call “caring liberalism,” we evaluate plausibility (...)
    No categories
    Direct download (3 more)  
     
    Export citation  
     
    Bookmark  
  39.  6
    Stellungnahme zur Etablierung der sekundären Forschungsnutzung von Behandlungsdaten in Deutschland. Ergebnisse des Verbundprojekts LinCDat: "Learning from Clinical Data. Ethical, Social and Legal Aspects".Martin Jungkunz, Anja Köngeter, Markus Spitz, Katja Mehlis, Kai Cornelius, Christoph Schickhardt & Eva C. Winkler - 2022 - Forum Marsilius Kolleg.
    Die sekundäre Forschungsnutzung von Behandlungsdaten hat großes Potenzial, biomedizinisches Wissen zu erweitern und die Patientenversorgung zu verbessern. Gleichzeitig sind für eine bessere Ausschöpfung dieses Potenzials diverse Herausforderungen zu bewältigen. Dies gilt insbesondere in Deutschland, wo im Vergleich zu anderen Ländern, wie z.B. Dänemark oder Finnland, die sekundäre Forschungsnutzung von Behandlungsdaten unterentwickelt ist. Die Intensivierung der Nutzung der Daten aus Diagnose und Therapie von Patienten und die Entwicklung der dafür notwendigen Strukturen in Deutschland ist ethisch und politisch geboten: für die Verbesserung (...)
    No categories
    Direct download  
     
    Export citation  
     
    Bookmark  
  40.  19
    Do patients and research subjects have a right to receive their genomic raw data? An ethical and legal analysis.Christoph Schickhardt, Henrike Fleischer & Eva C. Winkler - 2020 - BMC Medical Ethics 21 (1):1-12.
    As Next Generation Sequencing technologies are increasingly implemented in biomedical research and care, the number of study participants and patients who ask for release of their genomic raw data is set to increase. This raises the question whether research participants and patients have a legal and moral right to receive their genomic raw data and, if so, how this right should be implemented into practice. In a first step we clarify some central concepts such as “raw data”; in a second (...)
    Direct download (4 more)  
     
    Export citation  
     
    Bookmark   1 citation  
  41.  25
    Between Minimal and Greater Than Minimal Risk: How Research Participants and Oncologists Assess Data-Sharing and the Risk of Re-identification in Genomic Research.Sebastian Schleidgen, Alma Husedzinovic, Dominik Ose, Christoph Schickhardt, Christof von Kalle & Eva C. Winkler - 2019 - Philosophy and Technology 32 (1):39-55.
    Data-sharing among genomic researchers is promoted for its potential to accelerate our understanding of the molecular basis of cancer. However, with genomic data sharing the risks of re-identifying study participants, revealing personal genomic information and data misuse might increase. This study aims at exploring perceptions of patients and physicians in Oncology regarding their assessment of the informational risks resulting from participating in whole genomic research studies in order to improve the informed consent process. For this purpose, we conducted a qualitative (...)
    No categories
    Direct download (2 more)  
     
    Export citation  
     
    Bookmark   1 citation  
  42.  20
    Researchers' Duty to Share Pre-publication Data: From the Prima Facie Duty to Practice.Christoph Schickhardt, Nelson Hosley & Eva C. Winkler - 2016 - In Mittelstadt Brent & Floridi Luciano (eds.), The ethics of biomedical big data. Springer. pp. 309-337.
    The purpose of this chapter is to offer an ethical investigation into whether researchers have a duty to share pre-published bio-medical data with the scientific community. The central questions of the chapter are the following: do researchers have a prima facie duty to share pre-published data? And if so, what stakes and aspects of a concrete situation need to be taken into consideration in order to assess whether and to what extent researchers’ prima facie duty to share data applies? We (...)
    Direct download  
     
    Export citation  
     
    Bookmark   1 citation  
  43.  26
    Influence of electronic medical records (EMR) on the physician–patient relationship: a systematic review of the medical and ethical implications.Felicitas Eckrich, Ines Baudendistel, Dominik Ose & Eva C. Winkler - 2016 - Ethik in der Medizin 28 (4):295-310.
    ZusammenfassungIn einem Modellprojekt soll durch die Einführung einer persönlichen, einrichtungsübergreifenden, elektronischen Patientenakte nicht nur die Behandlungskontinuität verbessert, sondern auch das Recht auf informationelle Selbstbestimmung dahingehend realisiert werden, dass jeder Patient zum Administrator einer Datencloud gemacht wird, die alle seine Gesundheitsdaten enthält. Eine systematische Literaturrecherche zum Thema „elektronische Patientenakten “ soll mögliche ethische Herausforderungen in Verbindung mit der oben genannten PEPA antizipieren. Von initial 2487 Publikationen wurden 51 Publikationen ausgewertet: 30 empirische Studien, 10 medizinethische Analysen und 11 Meinungspapiere. In den empirischen (...)
    No categories
    Direct download (2 more)  
     
    Export citation  
     
    Bookmark  
  44.  35
    Women and Moral Theory.Eva Feder Kittay, Carol Gilligan, Annette C. Baier, Michael Stocker, Christina H. Sommers, Kathryn Pyne Addelson, Virginia Held, Thomas E. Hill Jr, Seyla Benhabib, George Sher, Marilyn Friedman, Jonathan Adler, Sara Ruddick, Mary Fainsod, David D. Laitin, Lizbeth Hasse & Sandra Harding - 1987 - Rowman & Littlefield Publishers.
    To find more information about Rowman and Littlefield titles, please visit www.rowmanlittlefield.com.
    Direct download  
     
    Export citation  
     
    Bookmark   118 citations  
  45.  52
    Can physicians conceive of performing euthanasia in case of psychiatric disease, dementia or being tired of living?Eva Elizabeth Bolt, Marianne C. Snijdewind, Dick L. Willems, Agnes van der Heide & Bregje D. Onwuteaka-Philipsen - 2015 - Journal of Medical Ethics 41 (8):592-598.
  46.  61
    The joint development of hemispheric lateralization for words and faces.Eva M. Dundas, David C. Plaut & Marlene Behrmann - 2013 - Journal of Experimental Psychology: General 142 (2):348.
    Direct download (4 more)  
     
    Export citation  
     
    Bookmark   11 citations  
  47.  13
    Temporal and spatial discounting are distinct in humans.Eva Robinson, Kelly Michaelis, James C. Thompson & Martin Wiener - 2019 - Cognition 190 (C):212-220.
    Direct download (2 more)  
     
    Export citation  
     
    Bookmark  
  48.  46
    Drifting through Basic Subprocesses of Reading: A Hierarchical Diffusion Model Analysis of Age Effects on Visual Word Recognition.Eva Froehlich, Johanna Liebig, Johannes C. Ziegler, Mario Braun, Ulman Lindenberger, Hauke R. Heekeren & Arthur M. Jacobs - 2016 - Frontiers in Psychology 7.
    Direct download (6 more)  
     
    Export citation  
     
    Bookmark   1 citation  
  49.  19
    Referate und diskussionen.Eva Hempel, M. Strauss, C. G. Hempel, Philipp Frank, J. Eisner, Otto Neurath & F. Gonfeth - 1936 - Erkenntnis 6 (1):293-442.
    No categories
    Direct download (3 more)  
     
    Export citation  
     
    Bookmark   1 citation  
  50.  10
    Thermai expansion of aluminium at low temperatures.Eva Huzan, C. P. Abbiss & G. O. Jones - 1961 - Philosophical Magazine 6 (62):277-285.
    No categories
    Direct download (2 more)  
     
    Export citation  
     
    Bookmark   1 citation  
1 — 50 / 1000